+48 881 20 20 20
+48 881 20 20 20

Co pić w ciąży aby dodać sobie energii?

W ciąży często może pojawiać się nadmierne uczucie zmęczenia, czy senności w ciągu dnia. Dlatego wiele przyszłych mam szuka naturalnych sposobów na pobudzenie organizmu do działania. Z tego artykułu dowiesz się co możesz pić w ciąży, aby dodać sobie energii na cały dzień.

Brak energii w ciąży – przyczyny

Uczucie zmęczenia i senność to dolegliwości, które bardzo często doskwierają przyszłym mamom. Mogą pojawić się już w pierwszym trymestrze i utrzymywać nawet przez cały okres ciąży. Są one efektem zmian hormonalnych i w większości przypadków nie są powodem do niepokoju, ani specjalnych interwencji medycznych, mogą jednak negatywnie odbijać się na samopoczuciu i komforcie kobiet. Dlatego warto wiedzieć, jak można naturalnie sobie z nimi poradzić i co pić na spadek energii w ciąży.

Kofeina w ciąży

Kofeina to substancja obecna w żywności (głównie kawie i herbacie), która znana jest przede wszystkim ze swoich właściwości pobudzających i dodających energii. To właśnie po jej źródła najczęściej sięgają osoby, u których pojawia się zmęczenie, czy senność. Jednak jednocześnie jest to substancja, którą w ciąży należy ograniczyć. Przedostaje się ona przez łożysko do dziecka, którego niedojrzały jeszcze organizm gorzej radzi sobie z jej metabolizmem. Z tego powodu, kobietom ciężarnym zaleca się ograniczenie kawy i herbaty do 1-2 filiżanek dziennie. Zawarta w takiej porcji kofeina uważana jest za bezpieczną dawkę. Dlatego, kawa lub czarna, czy zielona herbata mogą być dobrym sposobem na rozbudzenie organizmu i dodanie sobie energii, ważne jest jednak, aby ograniczyć je do rekomendowanych porcji.

Woda z cytryną na czczo w ciąży

Jednym z najprostszych, a jednocześnie niedocenianych sposobów na dodanie sobie energii w ciąży jest wypicie szklanki wody z sokiem z cytryny. Ten sposób świetnie sprawdza się szczególnie z samego rana na czczo, ponieważ pobudza przewód pokarmowy i cały organizm do pracy po długiej przerwie nocnej. Dodatkowo zawarta w soku z cytryny witaminy C działa pobudzająco i energetyzująco.

Soki owocowe na energię w ciąży

W przypadku zmęczenia, czy senności w ciąży bardzo często polecane są różnego rodzaju soki, czy koktajle owocowe przygotowywane z różnorodnych owoców i/lub warzyw. Ze względu na płynną, łatwostrawną konsystencję, zawartość cukrów prostych naturalnie występujących w owocach oraz wielu witamin, są one źródłem łatwo przyswajalnej energii oraz substancji o działaniu pobudzającym i energetyzującym. Dlatego mogą dobrze sprawdzić się jako doraźny, naturalny sposób na podniesienie energii.

Trzeba jednak pamiętać, że w porównaniu do całych owoców, soki owocowe mają mniej błonnika i niższą wartość odżywczą, dlatego nie powinny stanowić ich zamiennika. Dodatkowo mają stosunkowo wysoki indeks glikemiczny, co oznacza, że powodują szybki wzrost glukozy we krwi po ich spożyciu. Dlatego częste spożywanie soków owocowych może doprowadzić do zaburzeń gospodarki węglowodanowo-insulinowej i nie jest polecane m.in. kobietom z cukrzycą ciążową.

Co pić na spadek energii w ciąży – podsumowanie

W przypadku zmęczenia i senności w ciąży, na rozbudzenie organizmu mogą pomóc:

  • woda z cytryną,
  • kawa lub herbata,
  • soki owocowe.

Warto jednak pamiętać, że ze względu na wysoką zawartość kofeiny spożycie kawy i herbaty należy ograniczyć do 1-2 filiżanek dziennie. Również soki owocowe nie powinny być stałym i częstym elementem diety, zwłaszcza w przypadku zaburzeń gospodarki węglowodanowej. 

mapa dojazdu

Centrum Medyczne Meavita

Nasza lokalizacja

ul. Rusznikarska 14 lokal XX,
31-261 Kraków

Rejestracja pacjentów

pon – pt: 7:00 – 18:00
+48 881 20 20 20
+48 881 30 30 30
kontakt@meavita.pl

Fizjoterapia

mgr Ewelina Bijak
+48 881 03 03 07

mgr Marta Węglińska
+48 881 03 03 09

mgr Konrad Węgliński
+48 881 91 91 60

fizjoterapia@meavita.pl

Poradnia dietetyczna

mgr Aneta Żebrowska

dietetyka@meavita.pl

Infolinia testy prenatalne

+48 881 03 03 03

Poradnia psychologiczna

mgr Gabriela Czarnecka
+48 881 03 03 04

mgr Dorota Stachnik
+48 881 03 03 05

mgr Aleksandra Wasilewska

psychologia@meavita.pl

Inspektor Ochrony Danych

Łukasz Długosz
iod@meavita.pl

Nasze strony

Media społecznościowe

Współpraca

Treści publikowanie na stronie mają charakter informacyjny oraz edukacyjny, nie stanowią porady medycznej.