+48 881 20 20 20
+48 881 20 20 20

Redukcja masy ciała po ciąży a karmienie piersią

Większość świeżo upieczonych mam zastanawia się kiedy i jak zacząć odchudzanie, aby wrócić do sylwetki i kondycji sprzed ciąży. Należy jednak pamiętać, że w okresie połogu i karmienia piersią, redukcja masy ciała nigdy nie powinna być kwestią priorytetową. W tym czasie najważniejszy jest odpoczynek, czas na regenerację po porodzie, poznawanie i budowanie więzi z dzieckiem oraz spokojne oswajanie się z nową rzeczywistością. Powrót do formy sprzed ciąży to proces wymagający czasu i cierpliwości. Powinien być prowadzony stopniowo, w zależności od samopoczucia i stanu zdrowia. Jakiekolwiek restrykcyjne diety, intensywne treningi są bezwzględnie przeciwwskazane – grożą nie tylko pojawieniem się niedoborów pokarmowych, zmęczenia, problemem z gojeniem blizn poporodowych, ale mogą również negatywnie wpływać na proces laktacji, w skrajnych przypadkach prowadząc nawet do zahamowania produkcji mleka.

Jak powinna więc wyglądać bezpieczna redukcja masy ciała po ciąży?

Jak zawsze, w przypadku chęci pozbycia się nadprogramowych kilogramów, najważniejsza jest kaloryczność diety. Trzeba pamiętać jednak, że laktacja, choć jest to proces całkowicie normalny i fizjologiczny, jest też obciążeniem dla organizmu – w tym czasie kaloryczność diety wzrasta o ok. 500 kcal w stosunku do zapotrzebowania przed ciążą. Tak naprawdę, jeśli przed poczęciem masa ciała była prawidłowa, a jej przyrosty w każdym z trymestrów mieściły się w zalecanych przedziałach, stosowanie jakichkolwiek diet redukcyjnych nie jest konieczne. Stosowanie zdrowej, zbilansowanej i odżywczej diet, podejmowanie umiarkowanej aktywności fizycznej (jeśli lekarz nie stwierdzi przeciwwskazań) np. w formie spacerów z wózkiem i uzbrojenie się w cierpliwość, jest w pełni wystarczające. Natomiast jeśli kobieta w momencie zajścia w ciążę miała nadwagę lub otyłość, a jej przyrosty w poszczególnych trymestrach były wyższe niż zalecane, wskazane jest zastosowanie umiarkowanych restrykcji żywieniowych, jednak nigdy nie powinny być one większe niż 500 kcal. Nie należy też ich podejmować przed końcem 6 tygodnia po porodzie – ten czas jest kluczowy dla stabilizacji laktacji. Od 7 tygodnia można stopniowo zmniejszać energetyczność diety o ok. 200/300 kcal. Mimo obniżonej kaloryczności dieta wciąż musi być pełnowartościowa – powinny w niej przeważać wartościowe produkty tj. warzywa i owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, dobrej jakości mięso i ryby. Niezbędna jest również dbałość o odpowiednie nawodnienie – w okresie karmienia piersią zaleca się wypijanie ok. 3 l płynów. Bardzo ważne jest też pamiętanie o tym, że organizm każdej kobiety jest inny – to, że niektórym wystarczą 3-4 miesiące, aby odzyskać figurę sprzed ciąży nie znaczy, że u wszystkich powinno to wyglądać tak samo.

Centrum Medyczne Meavita

Nasza lokalizacja

ul. Rusznikarska 14 lokal XX,
31-261 Kraków

Rejestracja pacjentów

pon – pt: 7:00 – 19:00, sb: 7:00 – 13:00
+48 881 20 20 20
+48 881 30 30 30
kontakt@meavita.pl

Fizjoterapia

mgr Ewelina Bijak
+48 881 03 03 07

mgr Dorota Steczko
+48 881 03 03 08

mgr Marta Węglińska
+48 881 03 03 09

mgr Konrad Węgliński
+48 881 91 91 60

fizjoterapia@meavita.pl

Poradnia dietetyczna

mgr Aneta Żebrowska
+48 881 91 91 75

dietetyka@meavita.pl

Infolinia testy prenatalne

+48 881 03 03 03

Poradnia psychologiczna

mgr Gabriela Czarnecka
+48 881 03 03 04

mgr Dorota Stachnik
+48 881 03 03 05

psychologia@meavita.pl

Inspektor Ochrony Danych

Łukasz Długosz
iod@meavita.pl

Nasze strony

Media społecznościowe

Współpraca

Treści publikowanie na stronie mają charakter informacyjny oraz edukacyjny, nie stanowią porady medycznej.
top