+48 881 20 20 20

Czy w badaniach NIPT można oznaczyć kariotyp?

Kariotyp to unikalny zestaw chromosomów obecny w każdej komórce organizmu. Na kompletny i prawidłowy kariotyp człowieka składa się 46 chromosomów, w tym są 22 pary chromosomów autosomalnych i 1 para chromosomów płciowych. Pomimo, że testy NIPT (nieinwazyjne testy prenatalne) analizują liczbę i strukturę chromosomów płodu, nie możemy powiedzieć, że w badaniach NIPT oznaczamy kariotyp. W medycynie wyróżniamy dwa rodzaje testów: przesiewowe i diagnostyczne. Testy przesiewowe, do których należą badania NIPT nie są testami diagnostycznymi, tzn. nie można postawić rozpoznania na podstawie ich wyniku. Celem testów przesiewowych jest umożliwienie określenia ryzyka wystąpienia danej choroby (w tym przypadku genetycznej) w prosty, szybki i nieinwazyjny sposób. Nieprawidłowy wynik testu NIPT (dodatni, pozytywny) oznacza, że prawdopodobieństwo wady genetycznej u tego płodu jest większe niż u osób, które przeszły test prawidłowo i wynik testu jest ujemny. Natomiast, aby jednoznacznie stwierdzić lub wykluczyć chorobę, czyli postawić diagnozę, osoba z nieprawidłowym wynikiem badania przesiewowego musi być poddana szczegółowym badaniom diagnostycznym i takim właśnie badaniem jest analiza kariotypu. Dlatego też, nie możemy twierdzić, że w badaniach NIPT oznaczamy kariotyp, gdyż to określenie jest zarezerwowane dla badań diagnostycznych.

Centrum Medyczne Meavita

Nasza lokalizacja

ul. Rusznikarska 14 lokal XX,
31-261 Kraków

Rejestracja pacjentów

pon – pt: 7:00 – 19:00, sb: 7:00 – 13:00
+48 881 20 20 20
+48 881 30 30 30
kontakt@meavita.pl

Fizjoterapia

mgr Ewelina Bijak
+48 881 03 03 07

mgr Dorota Steczko
+48 881 03 03 08

mgr Marta Sutkowska
+48 881 03 03 09

mgr Konrad Węgliński
+48 881 91 91 60

fizjoterapia@meavita.pl

Infolinia testy prenatalne

+48 881 03 03 03

Poradnia psychologiczna

mgr Gabriela Czarnecka
+48 881 03 03 04

mgr Dorota Stachnik
+48 881 03 03 05

psychologia@meavita.pl

Inspektor Ochrony Danych

Łukasz Długosz
iod@meavita.pl

Nasze strony

Media społecznościowe

Współpraca

top