+48 881 20 20 20
+48 881 20 20 20

Czy potrawy z grilla mogą być zdrowe?

Gdy pogoda za oknem zachęca, aby spędzić więcej czasu na świeżym powietrzu, grill okazuje się być nie lada rozrywką, a potrawy z niego cieszą się wśród Polaków dużą popularnością. Warto zastanowić się jednak, czy taka forma przyrządzania potraw nie jest szkodliwa dla naszego organizmu, a jeżeli jest – dowiedzieć się, w jaki sposób zmniejszyć szkodliwość do minimum, pozyskując i przyswajając to, co najlepsze.

Grillowanie jest sposobem przyrządzania potraw, polegającym na poddaniu żywności obróbce termicznej.

Istnieje kilka, prostych zasad, których przestrzeganie uczyni grillowanie bezpiecznym dla naszego organizmu:

  • Starajmy się nie grillować zbyt często, aby ograniczyć przyswajanie toksycznych substancji, powstających przy udziale ognia. Jedno jest pewne – grillowanie 1 raz w miesiącu nie powinno nam zaszkodzić w jakimkolwiek stopniu.
  • Należy poczekać, aż palenisko z węglem będzie gotowe do obróbki termicznej – węgiel powinien pokryć się warstwą białego popiołu.
  • Warto korzystać z naturalnych podpałek np. gałęzi lub szyszek, ponieważ sztuczne stanowią kolejną porcję chemii, na którą się narażamy.
  • Przy marynowaniu mięsa warto ograniczyć sól, korzystając z niej dopiero w trakcie uczty – umożliwia to wydobycie z potraw podobnych walorów smakowych przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości przyswajanego sodu.
  • Źródłem ciepła powinien być żar, znajdujący się w bezpiecznej odległości od rusztu. Ogień generuje znacznie wyższą temperaturę, prowadząc do intensywnego wykapywania tłuszczu z potraw mięsnych poddawanych obróbce, doprowadzając do powstania wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych – substancji uznanych za rakotwórcze (np. benzo-α-piren).
  • Pamiętajmy, aby mięso wybierane przez nas do ugrillowania odznaczało się niską zawartością tłuszczu. Dobrym wyborem będzie także ryba.
  • Grillowanie warzyw pomimo walorów smakowych nie dostarczy nam zbyt wielu witamin, gdyż w trakcie obróbki termicznej dochodzi do zniszczenia struktury większości z nich. Lepszym wyjściem będzie przygotowanie sałatki z surowych, nieprzetworzonych warzyw.
  • Używanie tacek aluminiowych zmniejsza ryzyko narażenia potraw na zbyt silne oddziaływanie temperatury.
  • Po grillowaniu pamiętajmy o dokładnym wyczyszczeniu rusztu, ponieważ zebrany tłuszcz, popiół i inne substancje stanowią substrat do tworzenia się szkodliwych związków chemicznych
mapa dojazdu

Centrum Medyczne Meavita

Nasza lokalizacja

ul. Rusznikarska 14 lokal XX,
31-261 Kraków

Rejestracja pacjentów

pon – pt: 7:00 – 18:00
+48 881 20 20 20
+48 881 30 30 30
kontakt@meavita.pl

Fizjoterapia

mgr Ewelina Bijak
+48 881 03 03 07

mgr Marta Węglińska
+48 881 03 03 09

mgr Konrad Węgliński
+48 881 91 91 60

fizjoterapia@meavita.pl

Poradnia dietetyczna

mgr Aneta Żebrowska
+48 881 91 91 75

dietetyka@meavita.pl

Infolinia testy prenatalne

+48 881 03 03 03

Poradnia psychologiczna

mgr Gabriela Czarnecka
+48 881 03 03 04

mgr Dorota Stachnik
+48 881 03 03 05

psychologia@meavita.pl

Inspektor Ochrony Danych

Łukasz Długosz
iod@meavita.pl

Nasze strony

Media społecznościowe

Współpraca

Treści publikowanie na stronie mają charakter informacyjny oraz edukacyjny, nie stanowią porady medycznej.
top