Dieta a ryzyko raka piersi
Żywienie promujące stan zapalny spożywane w okresie dojrzewania i wczesnym życiu dorosłym może zwiększać ryzyko raka piersi w okresie przedmenopauzalnym. Do takich wniosków doszli naukowcy badania opublikowanego w Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention.
Zostały przeanalizowane dane zebrane od 45 204 kobiet, które w badaniu Nurses’ Health Study II wypełniały kwestionariusze dotyczące ich zachowań żywieniowych. Badanie rozpoczęto w 1991 roku, gdy pacjentki miały 27-44 lata. Następnie co 4 lata kontynuowano zbieranie danych. W ostatniej fazie badania dodatkowo został zbadany poziom markerów stanu zapalnego we krwi. Łącząc te wyniki z rodzajem stosowanej diety wszystkie pacjentki zostały podzielone na 5 grup, w zależności od tego w jakim stopniu ich dieta indukowała stan zapalny. Wyniki badania potwierdziły związek diety znanej, jako promującej zapalenie – czyli ubogiej w warzywa, a bogatej w cukier rafinowany, węglowodany proste, czerwone przetworzone mięso i margarynę z wysokim poziomem markerów stanu zapalnego we krwi. U kobiet z ostatniej, piątej grupy o najwyższym współczynniku diety prozapalnej stwierdzono o 41% wyższe ryzyko zachorowania na raka piersi przed menopauzą, w porównaniu do kobiet z pierwszej grupy, o najniższym współczynniku diety prozapalnej.
Wyniki tego badania po raz kolejny wskazują na jakże istotny związek żywienia ze zdrowiem. Podobne wyniki uzyskano po analizie danych zebranych od 90 534 kobiet – wysoka zawartość błonnika w diecie wiązała się z obniżeniem ryzyka rozwoju raka piersi przed menopauzą o 24%. A każde dodatkowe 10 g błonnika w dziennej diecie, szczególnie pochodzącego z warzyw, zbóż i owoców (np. 1 jabłko i 2 kromki chleba razowego) spożywane we wczesnym życiu dorosłym obniżało to ryzyko o 13%.