Czy izoflawony z soi chronią przed rakiem endometrium?
Rak macicy występuje rzadziej w krajach azjatyckich. W Japonii tofu, mleko sojowe, ziarna soi czy zupa miso należą do tradycyjnych potraw. Zawarte w nich fitoestrogeny w licznych badaniach wykazywały obiecujące właściwości ochronne przed niektórymi nowotworami – w tym rakiem macicy.
Naukowcy postanowili sprawdzić na podstawie oceny nawyków żywieniowych azjatyckich kobiet, czy spożywanie produktów sojowych może je chronić przed zachorowaniem na raka endometrium.
Po uwzględnieniu takich czynników ryzyka jak palenie papierosów, wysoki wskaźnik BMI, konsumpcja alkoholu i ilość porodów w przeszłości okazało się, że produkty sojowe ani nie chronią, ani nie zwiększają ryzyka tego rodzaju raka.
Artykuł ukazał się w International Journal of Obstetrics & Gynaecology w czerwcu 2014r.