+48 881 20 20 20

Warzywa

Warzywa to bardzo ważne źródło witamin i minerałów, białka roślinnego oraz węglowodanów wraz z błonnikiem pokarmowym w diecie osoby chorej na cukrzycę ciążową. Są podstawą codziennego jadłospisu u kobiet z cukrzycą ciążową i nie tylko.

Gdy masz cukrzycę ciążową możesz dodatkowo kierować się podziałem warzyw na grupy w zależności od zawartości węglowodanów. Najczęściej wybieraj warzywa z grupy I i II. Sprawdzaj indeks i ładunek glikemiczny w porcji.
Gdy poczujesz się głodna, sięgaj po warzywa z grupy I – możesz je spożywać bez ograniczeń, najlepiej świeże i umyte w surowej postaci lub ugotowane al dente.

Gdy masz cukrzyce ciążową najczęściej wybieraj warzywa o niskim indeksie i ładunku glikemicznym (poniżej 55). Pomocny będzie również specjalny podział warzywna grupy w zależności od zawartości węglowodanów:

  • Grupa I – warzywa o zawartości 2 – 5 % węglowodanów: boćwina, brokuły, cykoria, kabaczek, kalafior, kalarepa, kapusta kiszona, ogórki, papryka, pomidor, rabarbar, rzepa, rzodkiewka, sałata, szparagi, szpinak, szczypiorek, nać pietruszki, pieczarki.
warzywa grupa I
Grupa I
  • Grupa II – warzywa o zawartości 5 – 10 % węglowodanów: brukiew, brukselka, buraki, cebula, dynia, jarmuż, fasolka szparagowa, kapusta biała, czerwona i włoska, marchew, por, rzepa, szczaw, włoszczyzna.
warzywa grupa II
Grupa II
  • Grupa III – warzywa o zawartości do 75 % węglowodanów: bób, chrzan, czosnek, groszek zielony, koperek zielony, korzeń pietruszki, seler, ziemniaki.
Warzywa grupa III
Grupa III
  • Grupa IV – warzywa o zawartości 10 – 25 % węglowodanów: groch, fasola, soja, soczewica, kukurydza.
warzywa grupa IV
Grupa IV

Warzywa to podstawa Twojej codziennej diety.

W cukrzycy ciążowej wybierając warzywa do codziennego jadłospisu:

  • zwracaj uwagę na zawartość węglowodanów, indeks i ładunek glikemiczny porcji – w przypadku niektórych warzyw, ich indeks glikemiczny wzrasta w wyniku obróbki cieplnej (np. marchewka, buraki, ziemniaki, rośliny strączkowe)
  • licząc wymienniki węglowodanowe spożywane w ciągu dnia, zawsze uwzględniaj warzywa
  • warzywa powinny być świeże i dobrze umyte, spożywaj jak najwięcej surowych warzyw
  • gotuj je krótko, w niewielkiej ilości wody i spożywaj bezpośrednio po ugotowaniu
  • rozdrobnienie (np. puree, tarka) oraz rozgotowanie warzyw, zasmażanie, pieczenie wysokoskrobiowych zwiększa ich indeks glikemiczny
  • pomidory należą do warzyw niskowęglowodanowych, lecz niektóre ich gatunki mogą zawierać większą ilość cukru np. pomidory malinowe (sprawdź swój poziom glikemii)

Gdy masz cukrzycę  w doborze warzyw, a zarazem kontroli glikemii i komponowaniu diety, pomocne są wskaźniki:

Centrum Medyczne Meavita

Nasza lokalizacja

ul. Rusznikarska 14 lokal XX,
31-261 Kraków

Rejestracja pacjentów

pon – pt: 7:00 – 19:00, sb: 7:00 – 13:00
+48 881 20 20 20
+48 881 30 30 30
kontakt@meavita.pl

Fizjoterapia

mgr Ewelina Bijak
+48 881 03 03 07

mgr Dorota Steczko
+48 881 03 03 08

mgr Marta Sutkowska
+48 881 03 03 09

mgr Konrad Węgliński
+48 881 91 91 60

fizjoterapia@meavita.pl

Infolinia testy prenatalne

+48 881 03 03 03

Poradnia psychologiczna

mgr Gabriela Czarnecka
+48 881 03 03 04

mgr Dorota Stachnik
+48 881 03 03 05

psychologia@meavita.pl

Inspektor Ochrony Danych

Łukasz Długosz
iod@meavita.pl

Nasze strony

Media społecznościowe

Współpraca

top