Nasza lokalizacja
Kraków, Rusznikarska 14 lokal XX
Rejestracja pacjentów
+48 881 20 20 20 / kontakt@meavita.pl

Skala Becka

Skala Becka

Niedawno urodziłaś dziecko i rzeczywistość zamiast przynosić radość rozczarowuje. Czujesz się smutna i rozdrażniona. Nic już nie przynosi radość, a to co wcześniej cieszyło doprowadza do rozpaczy i złości. Zasypiasz z trudem i budzisz się niewyspana. Masz problem z koncentracją uwagi i pamięcią. Twój dzień wypełnia bezradność i lęki, których nie możesz się pozbyć. To mogą być objawy rozpoczynającej się depresji poporodowej. Aby sprawdzić czy nie rozwija się właśnie ta choroba warto zrobić bardzo krótki i prosty test psychologiczny Skala Depresji Becka, który pomoże w diagnozie.

Według nowego rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia dotyczącego nowych standardów opieki okołoporodowej lekarz prowadzący ciążę oraz położne będą miały obowiązek przeprowadzenia testu Becka wśród kobiet w ciąży oraz w połogu. Pierwsze badanie ma zostać wykonane w 11-14 tygodniu ciąży, kolejne w 33-37 tygodniu a ostanie tuż po porodzie już po powrocie mamy z dzieckiem do domu. Wykonanie tego testu ma pomóc w prewencji zaburzeń psychicznych w okresie okołoporodowym oraz w razie potrzeby jak najszybsze skierowanie pacjentki na konsultacje do specjalisty. Należy jednak pamiętać, że możliwość wykonania pełnej diagnozy depresji konieczna jest możliwa podczas konsultacji u psychologa lub lekarza psychiatry, a zastosowanie testu ma jedynie pomóc wstępnie i szybko ocenić problem i podjąć odpowiednie kroki aby pomóc młodej mamie.

Samodzielne wykonanie i obliczenie wyniku nie jest wystarczającą podstawą do rozpoznania depresji to jedynie sygnał o istnieniu pewnych zaburzeń nastroju. Jeśli wynik okaże się pozytywny lub nadal niepokoi Cię twój stan zdrowia warto zgłosić się po pomoc do psychologa lub psychiatry. Psycholog lub lekarz psychiatra w diagnozie opiera się na zebraniu fachowego wywiadu z pacjentem oraz obserwacji jego stanu psychicznego. Pamiętaj im szybciej zaczniesz działać, tym szybsza możliwość powrotu do zdrowia, a wizyta u specjalisty na pewno nie zaszkodzi, a czasem może nawet uratować życie.

Test jest kwestionariuszem, który wypełnia samodzielnie pacjent. Został on stworzony przez amerykańskiego psychiatrę prof. Aarona Becka. W jego skład wchodzi 21 stwierdzeń, na które należy odpowiedzieć jednoznacznie. Z każdego punktu należy wybrać jedną odpowiedź, która w najlepszy sposób opisuje Twój stan w ostatnich 2 tygodniach. Proszę o odpowiedź na wszystkie pytania.

Pacjent w każdym punkcie ma do wyboru cztery warianty odpowiedzi, które odpowiadają kolejno większej intensywności objawów. Są one punktowane odpowiednio jako 0, 1, 2, 3 punkty. Po rozwiązaniu kwestionariusza należy zsumować wyniki.

Pytanie 1

  • A- nie jestem smutny ani przygnębiony.
  • B- odczuwam często smutek i przygnębienie.
  • C- przeżywam stale smutek, przygnębienie i nie mogę uwolnić się od tych przeżyć.
  • D- jestem stale tak smutny i nieszczęśliwy, że jest to nie do wytrzymania.

Pytanie 2

  • A – nie przejmuję się zbytnio przyszłością.
  • B – często martwię się o przyszłość.
  • C – obawiam się, że w przyszłości nic dobrego mnie nie czeka.
  • D – czuje, że przyszłość jest beznadziejna i nic tego nie zmieni.

Pytanie 3

  • A – sądzę że nie popełniam większych zaniedbań.
  • B – sądzę że czynię więcej zaniedbań niż inni.
  • C- kiedy spoglądam na to co robiłem, widzę mnóstwo błędów i zaniedbań.
  • D- jestem zupełnie niewydolny i wszystko robię źle.

Pytanie 4

  • A – to co robię sprawia mi przyjemność.
  • B – nie cieszy mnie to co robię.
  • C – nic mi teraz nie daje prawdziwego zadowolenia.
  • D – nie potrafię przeżywać zadowolenia i przyjemności i wszystko mnie nuży.

Pytanie 5

  • A – nie czuję się winnym ani wobec siebie ani wobec innych.
  • B- dość często miewam wyrzuty sumienia.
  • C- często czuję że zawiniłem.
  • D- stale czuję się winnym.

Pytanie 6

  • A – sądzę, że nie zasługuję na karę.
  • B- sądzę, że zasługuję na karę.
  • C- spodziewam się ukarania.
  • D- wiem, że jestem karany (lub ukarany)

Pytanie 7

  • A- jestem z siebie zadowolony.
  • B- nie jestem z siebie zadowolony.
  • C- czuję do siebie niechęć.
  • D- nienawidzę siebie.

Pytanie 8

  • A – nie czuję się gorszy od innych.
  • B- zarzucam sobie że jestem nieudolny i popełniam błędy.
  • C- stale potępiam siebie za popełnione błędy.
  • D- winię siebie za wszystko zło które istnieje.

Pytanie 9

  • A – nie myślę o odebraniu sobie życia.
  • B- myślę o samobójstwie – ale nie mógłbym tego dokonać.
  • C- pragnę odebrać sobie życie.
  • D- popełnię samobójstwo jak będzie odpowiednia sposobność.

Pytanie 10

  • A- nie płaczę częściej niż zwykle.
  • B- płaczę częściej niż dawniej.
  • C- ciągle chce mi się płakać.
  • D- chciałbym płakać lecz nie jestem w stanie.

Pytanie 11

  • A- nie jestem bardziej podenerwowany niż dawniej.
  • B- jestem bardziej nerwowy i przykry niż dawniej.
  • C- jestem stale nerwowy i rozdrażniony.
  • D- wszystko co dawniej mnie drażniło stało się obojętne.

Pytanie 12

  • A- ludzie interesują mnie jak dawniej.
  • B- interesuje się ludźmi mniej niż dawniej.
  • C- utraciłem większość zainteresowań innymi ludźmi.
  • D- utraciłem wszelkie zainteresowania innymi ludźmi.

Pytanie 13

  • A- decyzje podejmuję łatwo tak jak dawniej.
  • B- częściej niż kiedyś odwlekam podjęcie decyzji.
  • C- mam dużo trudności z podjęciem decyzji.
  • D- nie jestem w stanie podjąć żadnej decyzji.

Pytanie 14

  • A – sądzę, że wyglądam nie gorzej niż dawniej.
  • B- martwię się tym, że wyglądam staro i nieatrakcyjnie.
  • C- czuję, że wyglądam coraz gorzej.
  • D- jestem przekonany że wyglądam okropnie i odpychająco.

Pytanie 15

  • A- mogę pracować tak jak dawniej.
  • B- z trudem rozpoczynam każdą czynność.
  • C- z wielkim wysiłkiem zmuszam się do zrobienia czegokolwiek.
  • D- nie jestem w stanie nic robić.

Pytanie 16

  • A- sypiam dobrze jak zwykle.
  • B- sypiam gorzej niż dawniej.
  • C- rano budzę się 1 – 2 godziny za wcześnie i trudno jest mi ponownie usnąć.
  • D- budzę się kilka godzin za wcześnie i nie mogę usnąć.

Pytanie 17

  • A- nie męczę się bardziej niż dawniej.
  • B- męczę się znacznie łatwiej niż poprzednio.
  • C- męczę się wszystkim co robię.
  • D- jestem zbyt zmęczony aby cokolwiek robić.

Pytanie 18

  • A- mam apetyt nie gorszy niż dawniej.
  • B- mam trochę gorszy apetyt.
  • C- apetyt mam wyraźnie gorszy.
  • D- nie mam w ogóle apetytu.

Pytanie 19

  • A- nie tracę na wadze ciała (w okresie ostatniego miesiąca)
  • B- straciłem na wadze więcej niż 2 kg.
  • C- straciłem na wadze więcej niż 4 kg.
  • D- straciłem na wadze więcej niż 6 kg.

Pytanie 20

  • A – nie martwię się o swoje zdrowie bardziej niż zawsze.
  • B- martwię się swoimi dolegliwościami, mam rozstrój żołądka, zaparcia, bóle.
  • C- stan mego zdrowia bardzo mnie martwi często o tym myślę.
  • D- tak bardzo martwię się o swoje zdrowie, że nie mogę o niczym innym myśleć.

Pytanie 21

  • A – moje zainteresowania seksualne nie uległy zmianom.
  • B- jestem mniej zainteresowany sprawami płci (seksu).
  • C- problemy płciowe wyraźnie mniej mnie interesują.
  • D- utraciłem wszelkie zainteresowania sprawami seksualnymi.

Po wypełnieniu testu należy zsumować wyniki i sprawdzić, w jaki przedziale mieszczą się odpowiedzi:

  • A – 0 punktów
  • B – 1 punkt
  • C – 2 punkty
  • D – 3 punkty
  • 0 do 11 punktów – brak depresji
  • 12 do 19 punktów – łagodna depresja
  • 20 do 25 punktów – średnia depresja
  • 26 i więcej – ciężka depresja

INTERPRETACJA TESTU

  • Punkty 0–11 – brak depresji.Obniżony nastrój, który odczuwasz może być związany z aktualnie przeżywanymi trudnymi momentami/ sytuacją. Jeśli zły nastrój i niepokojące objawy będą się utrzymywać, należy skonsultować się z psychologiem.
  • Punkty 12–19 – łagodna depresja. Uzyskanie wyniku w tym przedziale powinno wiązać się z podjęciem dalszej diagnostyki. Łagodna depresja jest leczona przede wszystkim poprzez psychoterapię.
  • Punkty 20–25 – umiarkowana depresja. Należy skonsultować się z psychologiem lub psychiatrą. Specjalista ocenia jaki rodzaj terapii psychoterapeutycznej będzie dla Ciebie najefektywniejszy. Czasem leczenie farmakologiczne może okazać się pomocne.
  • Punkty 26–63 – ciężka depresja. Konieczna jest konsultacja z psychiatrą, który wprowadzi odpowiednią farmakoterapię. Jest to stan niebezpieczny dla zdrowia i życia, dlatego tak ważna jest szybka pomoc zarówno psychologiczna jak i psychiatryczna.