+48 881 20 20 20
+48 881 20 20 20

Czego nie robić starając się o dziecko?

Etap starań o dziecko jest bardzo ważnym okresem w życiu większości kobiet. Wymaga wielu przygotowań oraz pewnych zmian w codziennym życiu, aby zapewnić lepszą płodność, a tym samym szybsze zajście w ciąży, jak również odpowiedni stan zdrowia kobiety, który pozwoli jej przygotować się na wszystkie nadchodzące zmiany. Większość kobiet rozpoczyna przyjmowanie suplementów, dba o aktywność fizyczną, prawidłową masę ciała. Warto wiedzieć również czego nie robić starając się o dziecko, aby nie zaburzać płodności oraz ogólnego stanu zdrowia i samopoczucia.

Nie stosuj restrykcyjnych diet

Wiele kobiet przed zajściem w ciąże decyduje się rozpocząć odchudzanie, zwłaszcza jeśli występuje u nich problem z nadmierną masą ciała. Oczywiście jest to bardzo dobry krok, ponieważ nadwaga i otyłość mogą niekorzystnie wpływać na płodność oraz przebieg ciąży. Co więcej, odchudzanie podczas ciąży nie jest wskazane, dlatego o prawidłową masę ciała należy zadbać wcześniej. Niezwykle ważne jest jednak, aby redukcja przebiegała powoli i stopniowo. Restrykcyjne diety odchudzające, zbyt duży deficyt kaloryczny i szybka utrata kilogramów (powyżej 1,5 kg tygodniowo) mają negatywny wpływ na gospodarkę hormonalną, a tym samym mogą zaburzać płodność i utrudniać zajście w ciążę. Deficyt kaloryczny podczas starań o dziecko nie powinien przekraczać ok. 400 kcal dziennie, a ubytek masy ciała 1,5 kg tygodniowo. Nie należy stosować żadnych okresowych głodówek, detoksów, diet sokowych, ani innych ograniczających duże grupy produktów. Mimo zastosowanego deficytu kalorycznego dieta wciąż powinna być urozmaicona, dobrze zbilansowana i dostarczać wszystkich makro- i mikroskładników.

Nie pij alkoholu i nie pal papierosów

Palenie papierosów i picie alkoholu jest zakazane przez cały okres trwania ciąży, jednak o ich odstawienie najlepiej zadbać jeszcze w okresie prekoncepcyjnym. Negatywnie wpływają na gospodarkę hormonalną, płodność i ogólną kondycję organizmu. Dodatkowo, podczas starań o ciążę często niemożliwe jest dokładne wyznaczenie i zaplanowanie dnia zapłodnienia, dlatego ze względów bezpieczeństwa już wtedy zaleca się odstawienie wszystkich używek.

Nie stresuj się nadmiernie

Czas starań o dziecko bywa bardzo stresujący, zwłaszcza kiedy zaczyna się wydłużać. Jednocześnie, nadmierny stres może zmniejszać szansę na ciążę, ze względu na swój negatywny wpływ na gospodarkę hormonalną i funkcje rozrodcze. Warto pamiętać, że starania o dziecko mogą trwać kilka czy kilkanaście miesięcy, a u niektórych osób jeszcze dłużej. W tym czasie warto pozostawać pod opieką lekarza (a jeśli stres towarzyszący staraniom zaczyna przeszkadzać w codziennym życiu – również psychologa), który regularnie będzie oceniał stan zdrowia i wspierał w podejmowaniu odpowiednich działań.

Nie trenuj zbyt ciężko

Regularna aktywność fizyczna jest bardzo ważna zarówno w ciąży, jak i w okresie prekoncepcyjnym. Nie jest to jednak odpowiedni czas na ciężkie, intensywne treningi, zwłaszcza jeśli wcześniej poziom aktywności fizycznej był raczej niski. Zbyt duża intensywność i częstotliwość treningów może być dużym stresem dla organizmu i negatywnie wpływać na gospodarkę hormonalną, a tym samym utrudniać zajście w ciążę. Dlatego, warto wybierać aktywności, które przede wszystkim sprawiają przyjemność i nie obciążają organizmu np. spacery, jogging, pływanie, joga, czy pilates.

Nie bagatelizuj zaleceń dotyczących suplementacji

Suplementacja kwasu foliowego, witaminy D, jodu oraz kwasów omega-3 jest niezbędna w ciąży, ale zalecana już od okresu prekoncepcyjnego. To bardzo ważne, aby przyjmować te składniki już podczas starań o ciążę, aby odpowiednio przygotować organizm do nadchodzących zmian.

Czego nie robić starając się o dziecko? – podsumowanie

Okres starań o dziecko to bardzo ważny czas w życiu kobiety, podczas którego niezwykle ważne jest, aby odpowiednio zadbać o stan zdrowia i przygotować organizm do nadchodzących zmian. Nadmiar stresu, restrykcje dietetyczne, używki, zbyt intensywne treningi, a także nieprzestrzeganie zaleceń dotyczących suplementacji mogą negatywnie wpłynąć na płodność i wydłużyć starania o dziecko. W tym czasie warto pozostawać pod opieką specjalistów, którzy w zależności od potrzeb, dobiorą najodpowiedniejsze postępowanie i indywidualne zalecenia.

mapa dojazdu

Centrum Medyczne Meavita

Nasza lokalizacja

ul. Rusznikarska 14 lokal XX,
31-261 Kraków

Rejestracja pacjentów

pon – pt: 7:00 – 18:00
+48 881 20 20 20
+48 881 30 30 30
kontakt@meavita.pl

Fizjoterapia

mgr Ewelina Bijak
+48 881 03 03 07

mgr Konrad Węgliński
+48 881 91 91 60

fizjoterapia@meavita.pl

Poradnia dietetyczna

mgr Aneta Żebrowska

dietetyka@meavita.pl

Infolinia testy prenatalne

+48 881 03 03 03

Poradnia psychologiczna

mgr Gabriela Czarnecka
+48 881 03 03 04

mgr Dorota Stachnik
+48 881 03 03 05

mgr Aleksandra Wasilewska

psychologia@meavita.pl

Inspektor Ochrony Danych

Łukasz Długosz
iod@meavita.pl

Nasze strony

Media społecznościowe

Współpraca

Treści publikowanie na stronie mają charakter informacyjny oraz edukacyjny, nie stanowią porady medycznej.